Overzicht relaties

Hierarchisch bovenliggend
Voorgangers en opvolgers
Identiteit
Parallelle namen
ACM
Beschrijving
Bestaansperiode
Begindatum
2013
Geschiedenis

<br>

Functies en activiteiten

De Autoriteit Consument &amp; Markt bevordert kansen en keuzes voor bedrijven en consumenten. Kansen voor innovatie, nieuwe producten, diensten en bedrijven. Keuzes voor consumenten, die echt wat te kiezen hebben en durven kiezen. Omdat bedrijven duidelijk zijn over wat zij aanbieden. En consumenten weten wat hun rechten zijn. Hier ligt de sleutel voor goedwerkende markten.De ACM is belast met het toezicht op de mededinging, sectorspecifiek markttoezicht en consumentenbescherming. Wat betreft het mededingingstoezicht voert het de taken uit van de voormalige NMa, door toezicht uit te oefenen op de naleving van de Mededingingswet, de Wet op het financieel toezicht en enkele bepalingen uit de Drinkwaterwet. Sectorspecifiek markttoezicht heeft betrekking op het toezicht op de naleving van een verscheidenheid aan sectorspecifieke wetten en Europese verordeningen, waaronder de Spoorwegwet, de Telecommunicatiewet, de Gaswet en Verordening (EG) nr. 714/2009. De taken omtrent de consumentenbescherming omvatten het gehele takenpakket van de voormalige Consumentenautoriteit.

Structuur

De ACM ontstond op 1 april 2013 door een fusie van de Consumentenautoriteit, de OPTA en de Nederlandse Mededingingsautoriteit.

Relaties
Beheer
Identificatiecode van de instelling
Doc-Direkt
Publicatiestatus
Definitief
Niveau van detaillering
Gedeeltelijk
URL (permalink)
https://hdl.handle.net/10648/568d1729-daf4-4475-ae16-8f2c2ee90c01