Overzicht relaties

Bloemendaalse Schoolvereniging (BSV) te Bloemendaal

Hierarchisch bovenliggend
Voorgangers en opvolgers
Identiteit
Andere namen
BSV te Bloemendaal
Bloemendaalsche Schoolvereeniging te Bloemendaal
Beschrijving
Bestaansperiode
Einddatum
1918
Plaatsen
Bloemendaal
Geschiedenis

Op initaitief van de heer Adriaan Stoop en zijn echtgenote Miente Stoop-van Deventer, die zich garant stelden voor 50% van het verwachte exploitatietekort gedurende de eerste vijf jaar, werd een tienklassige school met enkele vaklokalen gebouwd aan de Lage Duin en Daalseweg te Bloemendaal. De eerste lessen werden hier gegeven vanaf mei 1902, aan het begin van het schooljaar vanaf september 1901 had de school eerst onderdak gevonden in het gebouw Maranatha aan de Donkerelaan. De benodigde gelden hoopte men te verkrijgen door het plaatsen van aandelen onder de ouders van leerlingen en anderen die het initiatief een warm hart toedroegen. In 1901 was de NV Bloemendaalsche Schoolvereeniging opgericht. Het tekort op de exploitatie bleek echter hoog. Een beroep op de gemeente Bloemendaal om de school over te nemen bleef zonder resultaat. De voortdurende dreiging dat de school zou moeten worden opgeheven weerhield veel ouders ervan hun kinderen op de school te plaatsen, waardoor het aantal leerlingen steeds verder terugliep. Het accepteren van rijkssubsidie in 1918, gevolgd door de overdracht van het schoolgebouw aan de gemeente Bloemendaal verlichtte de financiƫle zorgen. Om voor subusidie in aanmerking te komen moest de Naamloze Vennootschap worden opgeheven, welke uiteindelijk in 1922 is geliquideerd. Op 13 mei 1918 vond de oprichting plaats van de Bloemendaalsche Schoolvereeniging. In 1924 werd in de 7e klas het zgn. 'Dalton' takensysteem ingevoerd en in 1930 deed de 'Montessorimethode' ingang. De school kreeg in de loop van de tijd meer en meer de functie van een streekschool. De overblijfmogelijkheden voor de leerlingen werden uitgebreid. Gedurende het gehele bestaan van de school werd ruime aandacht besteed aan de ontwikkeling van de leerlingen op cultureel gebied. Er werden al vanaf ca. 1908 schoolreisjes georganiseerd. Ook creatieve vakken werden veel beoefend.

Beheer
Identificatiecode van de instelling
Noord-Hollands Archief
Publicatiestatus
Definitief
Niveau van detaillering
Gedeeltelijk
URL (permalink)
https://hdl.handle.net/10648/88962394-0590-48ed-8e48-f15495c1ab17