Identiteit
Parallelle namen
Coördinatie Sectorprogramma’s en Technische Advisering
Andere namen
DST
Beschrijving
Bestaansperiode
Begindatum
1985
Einddatum
1996
Geschiedenis

<br>

Functies en activiteiten

Anno 1990:<p>DST was verantwoordelijk voor het algemene beleid op het terrein van plattelands- en industriële ontwikkeling binnen de bilaterale hulpverlening als geheel en aan verdere ontwikkeling van dit algemene beleid, met accentuering van een aantal bijzondere thema's. Binnen dit kader viel ook het formuleren van het sectorbeleid en vanuit die invalshoek het mee-formuleren van het landenbeleid, waarvoor de regionale directies wel de eindverantwoordelijkheid bleven dragen. </p><p>Tevens droeg DST de verantwoordelijk voor de sectorprogramma's voor plattelands- en industriële ontwikkeling, d.w.z.:</p><p>de begrotingsverantwoordelijkheid voor de categorieën I-a en I-b;</p><p>de beleidsvorming en -bewaking van de sectorprogramma's en hun onderdelen;</p><p>het adviseren over een optimale aanwending van de beschikbare uitvoeringskanalen; van belang was hier de mogelijkheid van kanaalkeuze (bilateraal / multilateraal / particuliere organisaties /inschakeling bedrijfsleven);</p><p>de afstemming met andere hulpverleningsprogramma's.</p><p>Daarnaast was DST medeverantwoordelijk voor bestedingen uit categorie II van de begroting (de landen- en regioprogramma's). Die verantwoordelijkheid beperkte zich tot het toetsen van de te financieren activiteiten met het oog op het algemene beleid inzake de plattelands- en industriële ontwikkeling. </p><p>Het bevorderen van de kwaliteit van de hulpverlening door een zo goed mogelijk gebruik maken van sectorale en thematische deskundigheid bij de voorbereiding en uitvoering van beleid behoorde ook tot de taken van DST.</p><p>In het proces van verwerving van diensten in het kader van de hulpverlening diende DST de procedures uit te werken en te bewaken en de tenderprocedures te coördineren. </p><p>DST participeerde in het multidonor en multilateraal overleg en onderhield internationale contacten die het sectorbeleid betroffen.</p><p>Vanaf 1991 verantwoordelijk voor de coördinatie van het speerpuntprogramma dat invulling gaf aan een vernieuwd bilateraal OS-beleid. De bestaande Sectorprogramma's werden geïntegreerd in dit speerpuntprogramma.</p>

Structuur

<p>DST functioneerde sinds 1 maart 1985 in een voorlopige opzet als programmadirectie binnen DGIS voor uitvoering van de speerpunten van het OS-beleid. De sectorprogramma's voor plattelands- en industriële ontwikkeling waren nieuw, reden waarom DGIS een organisatorische herschikking behoefde. Onderdelen van DMP, de eenheid Sectormanagement (SMA) en de Coördinator Bedrijfsleven (DGIS/BV) werden in de nieuwe directie DST ondergebracht. DST bestond uit twee coördinatie-eenheden: één voor de sectorprogramma's en een eenheid Technische Advisering, het vroegere SMA.</p><p>In 1996 ging na reorganisaties DST over in DSI: de Directie Sociale en Institutionele Ontwikkeling. De directie Culturele Samenwerking, Onderwijs en Onderzoek (DCO) die bij de herijkingsoperatie van 1996 werd ingesteld was kreeg ook werkzaamheden te verrichten die voordien gelegen hadden bij de directies Coördinatie Speerpuntenprogramma’s en Technische Advisering (DST).</p>

Relaties
Beheer
Identificatiecode van de instelling
Doc-Direkt
Publicatiestatus
Definitief
Niveau van detaillering
Gedeeltelijk
URL (permalink)
https://hdl.handle.net/10648/a9d4012f-263d-4c42-805a-853f3f026301