De Bloemendaal-Overveen-Haarlem-Tram-Omnibus Maatschappij (BOHTOM) is opgericht bij akte van 11 juni 1886 verleden voor notaris J. ter Hoffsteede te Overveen. De BOHTOM stelde een geregelde tramomnibusdienst in en exploiteerde die ook tussen Bloemendaal, Overveen en Haarlem langs de Bloemendaalseweg en de Zijlweg. De tramomnibussen waren koetsen op vier wielen getrokken door één of enkele paarden, terwijl niet langs of over rails gereden mocht worden. Elke omnibus was ingericht als tramrijtuig en bood plaats aan 12 tot 20 personen. In tegenstelling tot de oudere postkoetsen en diligences volgde de omnibus een vaste route en hanteerde vaste vertrektijden en tarieven. Op 2 juli 1886 vond de opening plaats van de nieuwe omnibusdienst. Een sterke daling van het aantal pasagiers door de concurrentie van de Eerste Nederlandsche Electrische Trammaatschappij (ENET) en de bij het gemeentebestuur van Bloemendaal ingekomen concessieaanvragen voor het leggen van een electrische trambaan langs de route van de tramomnibus was in de loop van 1902 voor de aandeelhouders van de vennootschap aanleiding tot liquidatie over te gaan. Zie ook A.M.G. Nierhoff, 'Van omnibus naar electrische tram. Bloemendaals eerste openbare vervoermiddelen', in: Haerlem Jaarboek 1966, blz. 125-155.