<p>Het Servicecentrum Privacy en Veiligheid ondersteunt de (organisaties van) professionals die werkzaam zijn in het jeugd- en veiligheidsdomein (bijvoorbeeld de Raad voor de Kinderbescherming, Bureau Jeugdzorg, de politie en OM) die worden geconfronteerd met complexe(re) privacyvraagstukken. </p><p>Het Servicecentrum helpt deze organisaties onder meer door het geven van (zo mogelijk) advies op maat, het opbouwen van de noodzakelijke kennis over privacy wet- en regelgeving en het (mede-)ontwikkelen van producten zoals informatiebladen en privacy convenanten. Hierdoor kunnen deze organisaties de juiste afwegingen maken en kunnen zij de kaders vaststellen bij het nemen van besluiten over wanneer en op welke wijze zij persoonsgegevens kunnen verwerken.</p><p>Omdat de capaciteit beperkt is, kan het Servicecentrum geen vraagbaak zijn voor de professional met min of meer standaard privacyvragen. Deze vragen moeten in eerste instantie bij de eigen organisatie en/of koepelorganisatie worden neergelegd . Mochten zij daar niet uitkomen, dan kan advies worden gevraagd aan het Servicecentrum Privacy en Veiligheid. Alvorens het Servicecentrum kan worden ingeschakeld moet de vragensteller: zoveel mogelijk zijn 'eigen huiswerk' hebben verricht; het adviesverzoek/de vraag aan het Servicecentrum helder formuleren en voorzien van de noodzakelijke documentatie.</p>