Overzicht relaties

Stichting Ether Reclame (CRM, OenW, OCW)

Hierarchisch bovenliggend
Voorgangers en opvolgers
Identiteit
Parallelle namen
Stichting tot Uitzending Reclame
Andere namen
STER
Beschrijving
Bestaansperiode
Begindatum
1965
Geschiedenis

<br>

Functies en activiteiten

Ster (Stichting ether reclame) is dé exclusieve marketing- en verkooporganisatie voor reclame-exploitatie van publieke audiovisuele content op televisie, radio en internet.<p>De commerciële omroepen mogen 15% van hun zendtijd gebruiken voor reclameboodschappen. Voor Ster is dat 10% maar omdat Ster geen programma’s onderbreekt, komt het in de praktijk neer op ca. 7,5%. De helft t.o.v. de commerciële omroepen.</p><p>Commerciële omroepen maken ook gebruik van non-spot advertising en sponsormogelijkheden. Voor Ster is dat mediawettelijk niet toegestaan. Ster draagt gemiddeld 200 miljoen per jaar af aan OC&amp;W.</p><p>De inkomsten vormen een belangrijke aanvulling op de mediabegroting. Naast het publieke bestel worden hier bijvoorbeeld ook koren, orkesten en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid van gefinancierd.</p>

Structuur

De SUR werd door minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk (CRM) Maarten Vrolijk op 25 augustus 1965 officieel ingesteld en kreeg de opdracht voorbereidingen te treffen voor het uitzenden van reclame op tv en radio.Nadat in december 1965 het eerste SUR-bestuur was geïnstalleerd, werden er sollicitanten opgeroepen voor de functies van directeur, adjunct-directeur, marktonderzoeker en secretaresse.De directie en medewerkers hielden zich in het eerste jaar vooral bezig met voorbereidingen. De organisatie nam intrek in een Hilversumse villa aan de ’s-Gravelandseweg, er werden nieuwe medewerkers in dienst genomen en er werd druk overleg gevoerd met de verschillende belangenorganisaties in de reclamewereld.In april 1966 kwam de SUR met een rapport waarin de tussenstand werd opgemaakt. De stichting wilde de blokken een lengte geven van drie minuten, inclusief het openingsbeeld en de intervallen tussen de commercials. De reclameblokken zouden rond de nieuwsuitzendingen en tussen de programma’s in moeten worden geplaatst.Niet al deze voorstellen vielen in goede aarde. De ‘zwervende blokken’ vonden geen genade bij de minister en dus zouden de blokken alleen bij de nieuwsuitzendingen worden geplaatst. De zendtijd voor tv-reclame werd voorlopig vastgesteld op 95 minuten per week, met daarbovenop nog 19 minuten voor de omlijsting en de intervallen.Ook de naam van de stichting zelf was onderwerp van discussie. De afkorting SUR lag niet prettig in het gehoor en de directie boog zich over alternatieven. Onder de suggesties waren namen als Trend (Tv-reclame Nederland), Reclair (Reclame via air) en Terec (televisiereclame). A. Rammelt, die namens de tijdschriftuitgevers in het SUR-bestuur zat, had een beter idee. Hij kwam met het voorstel om de naam Stichting tot Uitzending van Reclame te veranderen in Stichting Etherreclame, oftewel Ster. Het idee van Rammelt kreeg algemene instemming en medio 1966 ging de naamsverandering in.In 1967 mocht Ster alleen uitzenden voor en na het nieuws. In de loop der jaren is de zendtijd uitgebreid. Een opmerkelijke ontwikkeling hierbij was reclame op zondag. Na veel ophef werd reclame op zondag in 1991 geïntroduceerd.

Beheer
Identificatiecode van de instelling
Doc-Direkt
Publicatiestatus
Definitief
Niveau van detaillering
Gedeeltelijk
URL (permalink)
https://hdl.handle.net/10648/d268dde2-17df-4d06-adf8-a0fb8dca6e6c