De SUR werd door minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk (CRM) Maarten Vrolijk op 25 augustus 1965 officieel ingesteld en kreeg de opdracht voorbereidingen te treffen voor het uitzenden van reclame op tv en radio.Nadat in december 1965 het eerste SUR-bestuur was geïnstalleerd, werden er sollicitanten opgeroepen voor de functies van directeur, adjunct-directeur, marktonderzoeker en secretaresse.De directie en medewerkers hielden zich in het eerste jaar vooral bezig met voorbereidingen. De organisatie nam intrek in een Hilversumse villa aan de ’s-Gravelandseweg, er werden nieuwe medewerkers in dienst genomen en er werd druk overleg gevoerd met de verschillende belangenorganisaties in de reclamewereld.In april 1966 kwam de SUR met een rapport waarin de tussenstand werd opgemaakt. De stichting wilde de blokken een lengte geven van drie minuten, inclusief het openingsbeeld en de intervallen tussen de commercials. De reclameblokken zouden rond de nieuwsuitzendingen en tussen de programma’s in moeten worden geplaatst.Niet al deze voorstellen vielen in goede aarde. De ‘zwervende blokken’ vonden geen genade bij de minister en dus zouden de blokken alleen bij de nieuwsuitzendingen worden geplaatst. De zendtijd voor tv-reclame werd voorlopig vastgesteld op 95 minuten per week, met daarbovenop nog 19 minuten voor de omlijsting en de intervallen.Ook de naam van de stichting zelf was onderwerp van discussie. De afkorting SUR lag niet prettig in het gehoor en de directie boog zich over alternatieven. Onder de suggesties waren namen als Trend (Tv-reclame Nederland), Reclair (Reclame via air) en Terec (televisiereclame). A. Rammelt, die namens de tijdschriftuitgevers in het SUR-bestuur zat, had een beter idee. Hij kwam met het voorstel om de naam Stichting tot Uitzending van Reclame te veranderen in Stichting Etherreclame, oftewel Ster. Het idee van Rammelt kreeg algemene instemming en medio 1966 ging de naamsverandering in.In 1967 mocht Ster alleen uitzenden voor en na het nieuws. In de loop der jaren is de zendtijd uitgebreid. Een opmerkelijke ontwikkeling hierbij was reclame op zondag. Na veel ophef werd reclame op zondag in 1991 geïntroduceerd.