Overzicht relaties

Stichting Participatiefonds Gemeentelijke Vervoerbedrijven (...

Hierarchisch bovenliggend
Voorgangers en opvolgers
Identiteit
Andere namen
PGV
Beschrijving
Bestaansperiode
Begindatum
1999
Einddatum
2009
Geschiedenis

<br>

Functies en activiteiten

Geen informatie beschikbaar. 2009 kunstmatig. Naar alle waarschijnlijkheid opgeheven tussen 2002-2009; Naast de volgende brief:Om de financiële verzelfstandiging van GVB’s te faciliteren wordt er een participatiefonds ingericht die tot doel heeft tijdelijk te participeren in te verzelfstandigen GVB’s. Op deze manier wordt een GVB in staat gesteld om voldoende solvabiliteit op te bouwen om zelfstandig op de kapitaalmarkt te kunnen opereren. Als rechtspersoon voor het participatiefonds is gekozen voor de stichtingsvorm. De stichting wordt opgericht door mij en mijn collega van Financiën en kent een onafhankelijk bestuur. Samenstelling en werkwijze worden vastgelegd in statuten.Gedurende een beperkt aantal jaren kan het betreffende GVB/gemeente een verzoek indienen bij het fonds om ondersteuning bij verzelfstandiging. Het participatiefonds toetst of de aanvraag voldoet aan een aantal criteria, zoals– ligt de verzelfstandiging/ontvlechting van het GVB ten opzichte van de gemeente voldoende in lijn met het streefbeeld uit de implementatienota; – Is er voldoende zicht op continuïteit en rentabiliteit, onder meerblijkend uit de businessplannen; – draagt de gemeente voldoende bij aan het verhogen van de solvabiliteit (in principe 50%-50% gemeente / fonds); – is de kwaliteit van het management voldoende.Indien de aanvraag voldoet, kan het participatiefonds tijdelijk deelnemen in het GVB om zodoende de solvabiliteit naar een marktconform niveau te brengen.De stichting beheert vervolgens namens de rijksoverheid de aandelen, en zal deze op korte c.q. middellange termijn vervreemden. Daarmee ontstaat de mogelijkheid tot verdergaande privatisering. Daarnaast heeft de stichting, bij tegenvallende resultaten van het GVB, de bevoegdheid om behalve de eigen aandelen ook die van de gemeente versneld te vervreemden. De stichting rapporteert periodiek aan de Ministers van Verkeer en Waterstaat en Financiën over aanmelding, toetsing en vervreemding.Elke afzonderlijke deelname in een GVB dient te worden aangemeld bij de Europese Unie. Mijn inschatting is dat mits de voorwaarden uit het rapport goed worden toegepast, de Europese Unie positief zal staan tegenover de toepassing van het instrument in het licht van de implementatie van ontvlechting en marktwerking in het regionaal openbaar vervoer. Een voorbehoud voor goedkeuring door Brussel zal echter steeds worden gemaakt. Het traject van aanmelding en beoordeling door de Europese Unie zal naar verwachting steeds een doorlooptijd van 2 à 4 maanden met zich meebrengen.Voor de facilitering van de verzelfstandiging van GVB’s is een structureel bedrag benodigd voor onder meer de bekostiging van de rentelasten voor de door het fonds aan te trekken middelen. Hiervoor zal gebruik worden gemaakt van de reeds hiervoor gereserveerde middelen in de begroting 1998 van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Beheer
Identificatiecode van de instelling
Doc-Direkt
Publicatiestatus
Definitief
Niveau van detaillering
Gedeeltelijk
URL (permalink)
https://hdl.handle.net/10648/a249c440-436e-4cde-9194-0568f24beb07