Overzicht relaties

Stichting voor de Leerplanontwikkeling (OenW, OCW)

Hierarchisch bovenliggend
Voorgangers en opvolgers
Beschrijving
Bestaansperiode
Begindatum
1975
Geschiedenis

<br>

Functies en activiteiten

SLO heeft als nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling een publieke taakstelling in de driehoek beleid, praktijk en wetenschap. SLO heeft een onafhankelijke, niet-commerciële positie als landelijke kennisinstelling en is dienstbaar aan vele partijen in beleid en praktijk.Het werk van SLO kenmerkt zich door een wisselwerking tussen diverse niveaus van leerplanontwikkeling (stelsel, school, klas, leerling). SLO streeft naar (zowel longitudinale als horizontale) inhoudelijke samenhang in het onderwijs en richt zich daarbij op de sectoren primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs. De activiteiten van SLO bestrijken in principe alle vakgebieden.De taken van SLO laten zich als volgt omschrijven:<p> ontwerpen en valideren van landelijke leerplankaders (kerndoelen, eindtermen, examenprogramma’s, referentieniveaus, doorlopende leerlijnen);</p><p> ontwikkelen en (in praktijk-pilots) beproeven van exemplarische leerplanconcretiseringen op school-, vak- en klasniveau (voorbeeldmatige leerplanvarianten, voorbeeldlesmateriaal);</p><p> kennisontwikkeling (door middel van onderzoek) en deskundigheidsbevordering (onder andere via publicaties, advisering) op curriculumterrein;</p><p> wetenschappelijke onderbouwing en internationale oriëntatie van leerplanontwikkeling;</p><p> regievoering over activiteiten in de leerplanketen;</p><p> advisering en ondersteuning van de overheid met betrekking tot leerplanontwikkeling.</p>SLO streeft naar een integrale benadering van leerplanontwikkeling, teneinde relevante, consistente, bruikbare, effectieve en duurzame opbrengsten te realiseren. SLO doet dat op de volgende wijze:<p> feitelijk ontwikkelwerk wordt voorafgegaan door monitoring en trendanalyse van informatie uit wetenschap, onderwijspraktijk en samenleving; bevindingen daaruit leiden via debat en overleg tot agendering van verbeteren innovatieprojecten;</p><p> het ontwikkeltraject wordt zoveel mogelijk research-informed ingericht, met veel aandacht voor formatieve evaluatie van tussenopbrengsten;</p><p> van meet af aan wordt geanticipeerd op implementatie en opschaling van de ontwikkelopbrengsten door samenwerking met relevante partners (in met name opleiding, begeleiding en nascholing).</p>

Beheer
Identificatiecode van de instelling
Doc-Direkt
Publicatiestatus
Definitief
Niveau van detaillering
Gedeeltelijk
URL (permalink)
https://hdl.handle.net/10648/b63aafb6-b9f2-4915-83ec-a326abd55e98