Door de aanleg van het Noordzeekanaal in de periode 1865-1876 werd de gemeente Velsen in twee stukken verdeeld. In 1900 werd de bouw van de stoomponten 'Kennemerland' en 'Velsen' aanbesteed. Door de logge constructie en slechte manoeuvreerbaarheid van beide ponten is men vanaf 1906 overgegaan op het systeem van kettingponten. Waarschijnlijk is tussen 1900 en 1906 de Stoompont Verendienst van Rijkswatestaat Directie Noord-Holland opgericht, maar de exacte instellingsdatum was niet te achterhalen. In 1930 werden de rijksponten 4, 5 en 6 en in 1934 de rijksponten 7, 8 en 9 aanbesteed. Na de ingebruikneming van deze rijksponten werden de kettingponten uit de vaart genomen. De Verendienst, die oorspronkelijk was opgezet voor de exploitatie en het onderhoud van de rijksponten op het Noordzeekanaal, heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een belangrijke scheepswerf met goed geoutilleerde werkplaatsen, aanlegsteigers en een overdekte helling. In 1964 werd de dienst belast met de exploitatie en het onderhoud van de rijksvaartuigen en het drijvend materieel van het arrondissement Noordzeekanaal en vanaf 1979 van het varend en drijvend materieel van de gehele regionale Directie Noord-Holland. Per 1 januari 1986 is de naam van de dienst gewijzigd in Scheepswerktuigkundige Dienst.