Overzicht relaties

Comité Tramplan Wieringen-Schagen te Anna Paulowna

Hierarchisch bovenliggend
Voorgangers en opvolgers
Beschrijving
Bestaansperiode
Begindatum
1900
Einddatum
1908
Plaatsen
Anna Paulowna
Geschiedenis

Op 17 december 1900 werd in hotel Veerburg te Anna Paulowna een vergadering van belangstellenden gehouden om de wenselijkheid en de mogelijkheden tot realisering van een spoorlijn van Schagen naar de Van Ewijcksluis te bespreken. Een railverbinding tussen beide plaatsen zou grotendeels in de behoefte aan transportmiddelen van dit in hoofdzaak agrarische gebied voorzien. Men verwachtte bovendien alle medewerking van de overheid omdat een spoorlijn onontbeerlijk was voor de toevoer van het materiaal dat nodig zou zijn voor de aanleg van dijken. De plannen voor drooglegging van een deel van de Zuiderzee, de latere Wieringermeer, begonnen namelijk vaste vorm aan te nemen. Het comité, dat tijdens die eerste bijeenkomst werd opgericht, spande zich in om de financiering van de plannen rond te krijgen en deed voorstellen inzake de richting die de spoorlijn moest volgen. Het resultaat was dat op 27 juni 1907 te Wieringerwaard de NV Spoor-(Tram-)weg Wieringen-Schagen werd opgericht. Op het eerste gezicht een wat vreemde benaming, omdat de lijn zou eindigen bij de Van Ewijcksluis, van waaruit een bootdienst de verbinding met Wieringen onderhield. Het maatschappelijk kapitaal van de naamloze vennootschap bedroeg 163.000 gulden, verdeeld in 1304 aandelen van 125 gulden. In oktober 1907 werd de akte van oprichting op een aantal punten aangevuld en gewijzigd, waarna koninklijke goedkeuring van de statuten werd verkregen.

Beheer
Identificatiecode van de instelling
Noord-Hollands Archief
Publicatiestatus
Definitief
Niveau van detaillering
Gedeeltelijk
URL (permalink)
https://hdl.handle.net/10648/3adcc77c-76d4-4366-890e-e33c5f2a438a