Overzicht relaties

Hierarchisch bovenliggend
Voorgangers en opvolgers
Beschrijving
Bestaansperiode
Begindatum
1922
Einddatum
1926
Geschiedenis

Eind 1922 werd het departement van Landbouw, Nijverheid en Handel opgeheven, waardoor de afdelingen Scheepvaart en Mijnwezen bij Waterstaat kwamen. Onder Scheepvaart viel de Scheepvaartinspectie (opgericht in 1909) en de Raad voor de Scheepvaart (die optrad bij scheepsrampen). De inspectie moest toezicht houden op alle zeeschepen, waaronder de bouw of reparatie van schepen.[1]

Functies en activiteiten

- Uitoefenen van politietoezicht op de binnenscheepvaart op basis van de Rivierenwet van 1908.

- Verlenen van vergunningen voor het uitvoeren van werken, zodat de scheepvaart niet zomaar belemmerd werd.

- Bekostigen van de bebakening op de waterwegen.

- Toezicht op evenredige vrachtverdeling.

- Bieden van veiligheidsvoorschriften aan openbare vervoersdiensten.[2]

 

 

Structuur

In 1926 werd Scheepvaart samengevoegd met de afdelingen Mijnwezen en Spoorwegen tot de Afdeling Vervoer en Mijnwezen.

Relaties
Bovenliggend niveau
Naam Periode Beschrijving
Ministerie van Waterstaat 1922 tot 1926
Voorgangers
Naam Jaar van overgang Beschrijving
Afdeling Nijverheid (LNH) 1922 Alle taken van de scheepvaart zijn opgegaan / afgesplitst in de Afdeling Scheepvaart.
Opvolgers
Naam Jaar van overgang Beschrijving
Afdeling Vervoer en Mijnwezen (Waterstaat) 1926
Beheer
Identificatiecode van de instelling
Nationaal Archief
Publicatiestatus
Definitief
Niveau van detaillering
Gedeeltelijk
URL (permalink)
https://hdl.handle.net/10648/6e32f879-5891-4b0e-b946-24b3a48f595d
Bronnen

[1] F.J.M. Otten, Gids voor de archieven van de ministeries en de Hoge Colleges van Staat 1813-1940 (Den Haag 2004) 449 en 455.

[2] Ibidem, 454-455.