Overzicht relaties

Hierarchisch bovenliggend
Voorgangers en opvolgers
Beschrijving
Bestaansperiode
Begindatum
1926
Einddatum
1940
Geschiedenis

In 1926 werden de afdelingen Scheepvaart, Mijnwezen en Spoorwegen samengevoegd. In 1937 werd de N.V. 'Neder­landse Spoorwegen' opgericht. De spoor- en tramwegmaatschappijen waren verbrokkeld over een groot aantal maatschappijen. Dit leidde tot gebrek aan efficiëntie en kreeg steeds meer bezwaren vanuit het publiek en maatschappij. Geleidelijk aan werd de efficiëntie verbeterd. Vanaf 1937 waren de tarieven en reglementen geconcentreerd onder de NS.

In 1926 moest het spoorwegtoezicht zich houden aan bepaalde regels van de Wet Openbare Vervoermiddelen. Hierdoor moesten er weer meer vergunningen worden aangevraagd, vooral voor het autobusverkeer dat sterk gegroeid was. In 1936 ontstond er steeds meer behoefte om toezicht te houden op het gehele verkeer, zowel te water als op de weg. Daarom werd in 1936 de Rijksverkeersinspectie opgericht.[1]

Functies en activiteiten

De afdeling Vervoer en Mijnwezen had de volgende taken:

Vervoer

– Toezicht op openbare middelen van vervoer. Aanleg van spoorwegen. Concessiën en subsidiën voor de aanleg van spoorwegen. Onteigeningswetten voor spoorwegen. Toezicht op de aanleg van geconcessioneerde spoorwegen. Aansluiting aan en doorsnijding van spoorwegen. Afsluitingen. Uitwegen. Toegangswegen. Overeenkomsten tot het exploiteren van spoorwegen. Toezicht op de exploitatie der spoorwegen. Rijkstoezicht op de spoorwegen. Dienstregelingen en tarieven.

– Zeebrievenwet. Wetten op de zeevaart- en zeevisvaartdiploma's. Commissies voor de stuurlieden- en machinistenexamens (koopvaardij en visserij). Schepenwet en schepenbesluit. Raad voor de scheepvaart. Voorschriften betreffende het meten van schepen. Zeeongevallenwet 1919. Het Nationaal Zeemansfonds. Uitvoering van de bepalingen betreffende de strandvonderij. Reddingwezen op de Nederlandse kust. Ondersteuning van oud-redders van schipbreukelingen. Toekenning van de De Ruytermedaille. Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut.

– Vervoer van ontplofbare stoffen.

– Behandeling der zaken betreffende de Rijn- en Binnenvaart; uitvoering van de wet op de Evenredige Vrachtverdeling en van de binnenvaartrampenwet.

 

Mijnwezen

– Wettelijke regeling van het mijnwezen.

– Toepassing van de mijnwetten en van het mijnreglement 1906.

– Onteigeningswetten voor mijnen.

– Staatstoezicht op de mijnen.

– Raad van beroep voor het mijnwezen.

– Verlening van mijnconcessiën en onderhandelingen over exploitatie-contracten.

– Staatsmijnbedrijf.

– Mijnraad.

– Rijksopsporing van delfstoffen.

– Verlening van vergunningen tot het opsporen van delfstoffen.[2]

 

Structuur

In 1940 werd de afdeling Vervoer en Mijnwezen opgesplitst in twee aparte afdelingen.

Relaties
Bovenliggend niveau
Naam Periode Beschrijving
Ministerie van Waterstaat 1926 tot 1940
Voorgangers
Naam Jaar van overgang Beschrijving
Afdeling Spoorwegen (Waterstaat) 1926
Afdeling Scheepvaart (Waterstaat) 1926
Afdeling Mijnwezen (Waterstaat) 1926
Beheer
Identificatiecode van de instelling
Nationaal Archief
Publicatiestatus
Definitief
Niveau van detaillering
Gedeeltelijk
URL (permalink)
https://hdl.handle.net/10648/7ec1b1e8-100f-4f8c-987b-44a45318b93c
Bronnen

[1] F.J.M. Otten, Gids voor de archieven van de ministeries en de Hoge Colleges van Staat 1813-1940 (Den Haag 2004) 449 en 454.

[2] SSA-V&W, ‘Beschrijving van het archief. Archiefvorming. Geschiedenis van de archiefvormer’, Ministerie van Waterstaat: Afdeling Vervoer- en Mijnwezen: Dossier 45; Bureau Mijnwezen, (1922) 1927-1946 (1947) (Nationaal Archief 1980).