Overzicht relaties

Commissie voor de milieurapportage (VROM, IenM)

Hierarchisch bovenliggend
Voorgangers en opvolgers
Identiteit
Parallelle namen
Bureau Commissie voor Milieueffectrapportage
Andere namen
MER
Beschrijving
Bestaansperiode
Begindatum
1991
Geschiedenis

<br>

Functies en activiteiten

Milieueffectrapportage (m.e.r.) brengt de milieugevolgen van een besluit in beeld voordat het besluit wordt genomen. Zo kan de overheid die het besluit neemt (het bevoegd gezag) de milieugevolgen bij haar afwegingen betrekken.Het doel van m.e.r. is om het milieubelang een volwaardige plaats te geven in de besluitvorming over activiteiten met mogelijk belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu.M.e.r. heeft twee nevendoelstellingen: Stroomlijnen van besluitvorming: m.e.r. stroomlijnt verschillende procedures die nodig zijn voor het al dan niet toestaan van die activiteit.Het verbeteren van de milieuattitude: doordat m.e.r. de gevolgen voor het milieu in beeld brengt, is de houding van betrokkenen in positieve zin te beïnvloeden.Om de doelstellingen te bereiken wordt voor bepaalde projecten en plannen een milieueffectrapport (MER) opgesteld. Hierin wordt duidelijk welke milieueffecten verwacht worden van het project of plan.M.e.r. is gebaseerd op Europese regelgeving. Er is een richtlijn voor project-m.e.r. en een richtlijn voor plan-m.e.r. (SMB).In Nederland is m.e.r. geregeld in de Wet milieubeheer (Wm) en in de uitvoeringswetgeving in de vorm van een Amvb (het Besluit m.e.r.).Inmiddels heeft ook andere wetgeving invloed op m.e.r., zoals de Crisis- en herstelwet (Chw).

Structuur

De Commissie en het secretariaat opereren binnen de Stichting Bureau Commissie voor de m.e.r.De status van dit organisatie onderdeel hangt samen met zowel: a. een stichting als b. een commissie. De Commissie voor de m.e.r. is een bij wet ingestelde onafhankelijk adviseur bij m.e.r.-procedures. Zij adviseert de overheid (het bevoegd gezag) over de inhoud en kwaliteit van milieueffectrapporten (MER).De Commissie bemoeit zich niet met besluitvorming rond een project of plan. Dit doet het bevoegd gezag. Zelf schrijft de Commissie geen MER. Dit doet de initiatiefnemer van een m.e.r.-plichtige activiteit. Of die laat dit doen door een adviesbureau. De Commissie kan of moet advies geven:Bij de start van een m.e.r.-procedure: welke informatie moet in het MER. Dit is een advies over de reikwijdte en het detailniveau van het MER.Als het MER geschreven is: bevat het MER alle informatie die nodig is om het milieubelang volwaardig mee te wegen bij een besluit. Dit is een toetsingsadvies.Ook kan de Commissie, nog voor de officiële start van de procedure, meedenken over de meest logische en effectieve opzet van de m.e.r.-procedure. Daarnaast kan het bevoegd gezag om een tussentijds advies vragen.Er zijn twee soorten m.e.r.-procedures: de beperkte en de uitgebreide procedure. De Commissie kan in beide procedures adviseren met een advies over reikwijdte &amp; detailniveau en/of met een toetsingsadvies.Wettelijk is vastgelegd dat een advies door de Commissie alleen verplicht is bij de toetsing van een MER in de uitgebreide procedure. In alle andere gevallen kunnen overheden vrijwillig advies vragen.Om vanuit een onafhankelijke positie te kunnen adviseren aan overheden is de Commissie geen onderdeel van de overheid maar een stichting.

Relaties
Voorgangers
Naam Jaar van overgang Beschrijving
Commissie voor de Milieueffectrapportage (V&M, VROM) 1991
Beheer
Identificatiecode van de instelling
Doc-Direkt
Publicatiestatus
Definitief
Niveau van detaillering
Gedeeltelijk
URL (permalink)
https://hdl.handle.net/10648/92b3938f-8fec-4d0d-a900-a4ef1c148121