De directie Communicatie en haar onderdelen hebben de volgende taken:
het opzetten en implementeren van een langjarige communicatiestrategie die dient als strategisch kader voor de beleidscommunicatie van het ministerie;
het vanuit een strategisch kader sturen op integratie van beleidscommunicatie en uitvoeringscommunicatie, inclusief het adviseren over de communicatie rondom beleidsprioriteiten en via ketenpartners regie voeren op de communicatieve uitvoering;
het ontwikkelen en actualiseren van een mediastrategie als onderdeel van het communicatie-instrumentarium;
het inzetten van nieuwe media om communicatieve doelen te bereiken, afgeleid van de korte en lange termijnstrategie;v.het strategisch adviseren over en het opzetten van campagnes als beleidsinstrument;vi.het adviseren over ministerieoverschrijdende ontwikkeling en op het gebied van communicatie;
het adviseren over publiciteit en beeldvorming, het doen van woordvoering en het begeleiden van een bewindspersoon;
het adviseren over en het opzetten en organiseren van werkbezoeken en optredens van een bewindspersoon;
het schrijven van speeches ten behoeve van positionering van een bewindspersoon en positionering van beleidsprioriteiten;
het adviseren over en het redigeren van bestuurlijke en beleidsdocumenten, alsmede het realiseren van kernboodschappen, frames en andere instrumenten; en
het ontwikkelen en actualiseren van crisiscommunicatie;
het ondersteunen van organisatiedoelen door regie op en uitvoering van de interne communicatie;
het ontwikkelen van een strategie voor arbeidsmarktcommunicatie;iii.het ontwikkelen van een strategie voor interactiviteit in de communicatie tussen overheid en burgers;
het bewaken van eenduidigheid en herkenbaarheid door consequente toepassing van beeldcommunicatie;
het structureel monitoren en ontwikkelen van kennis van de omgeving van het ministerie;
het strategisch adviseren aan de bewindspersonen en de algemene leiding over de consequenties van omgevingsontwikkelingen voor communicatiestrategie en beleidsontwikkeling;
het adviseren over de inzet van interne en externe communicatie bij ontwikkelingen in de organisatie van het ministerie