Overzicht relaties

Hierarchisch bovenliggend
Voorgangers en opvolgers
Identiteit
Andere namen
IBI
Beschrijving
Bestaansperiode
Begindatum
1986
Einddatum
1999
Functies en activiteiten

Bijstaan van de Minister van Binnenlandse Zaken bij zijn verantwoordelijkheid voor de coördinatie van de structurering, de bewerktuiging en het functioneren van het openbaar bestuur

Structuur

De Directie Interbestuurlijke Betrekkingen en Informatievoorziening (IBI) werd in 1986 ingesteld als de opvolger van de Directie Bestuurszaken. De directie viel onder het Directoraat-Generaal Openbaar Bestuur (DGOB), wat per 1986 de nieuwe naam was van het Directoraat-Generaal Binnenlandse Bestuur.

Organisatiestructuur 1986 - 1991

De directie bestond uit de volgende onderdelen:
-    Afdeling Interbestuurlijke Relaties en Organisatie 
o    Taak: Richt zich in het bijzonder op algemene beleidsaspecten waaronder het decentralisatie- en het grote steden beleid en de sanering van specifieke uitkeringen en de organisatie rijksdienst.

-    Afdeling Algemeen Beleid Overheidsinformatievoorziening 
o    Taak: Voorbereiden, medewerken aan de uitvoering en het evalueren van het automatiseringsbeleid bij de overheid;
    Verrichten van onderzoek- en advieswerk met betrekking tot interdepartementale en interbestuurlijke automatiseringsvraagstukken
    Verlenen van bijstand aan ministeries ten behoeve van veelomvattende of bijzondere automatiseringsvraagstukken
    Bevorderen van de doelmatigheid van automatiseringsactiviteiten bij de overheid
    Coördineren ten aanzien van de inschakeling van derden voor automatiseringsprojecten
    Uitvoeren van met de voorgaande punten verband houdende werkzaamheden ten behoeve van de Centrale Commissie Overheidsinformatievoorziening (CCOI) en de Bestuurlijke Overlegcommissie voor Overheidsautomatisering (BOCO)

-    Afdeling Coördinatie Bestuursbeleid (CB)
o    Taak: Afstemming tussen ministeries inzake de toedeling van taken, bevoegdheden en middelen aan provincies en gemeenten.

-    Afdeling Persoons Informatiebeleid
o    Taak: Ontwikkelen van beleid voor de samenhangende persoonsinformatievoorziening in de openbare sector, in het bijzonder binnen de rijksoverheid. 
    Secretariaat Raad voor persoonsinformatievoorziening

-    Afdeling Bevordering Interbestuurlijke Informatica Toepassingen
o    Taak: Voorbereiden en implementeren van beleid ten aanzien van:
    Interbestuurlijke documentaire informatievoorziening
    Interbestuurlijke financiële informatievoorziening
    Archiefbeleid, archiefopleidingen, bibliotheek- en documentatiewezen

-    Afdeling Coördinatie Documentaire Informatieverzorging (vanaf 1988)
o    Curatorium Archiefopleiding overheidspersoneel
o    Permanente commissie documentaire informatieverzorging (PCDIN)
    Taak: Is bevoegd de Minister van Binnenlandse Zaken voorstellen te doen omtrent nadere regeling van werkwijzen met betrekking tot de documentaire informatieverzorging.

-    Rijksinspectie van de Bevolkingsregisters (RIB)
o    Taak: Houden van centraal bevolkingsregister, schakelregister en persoonskaartenarchief 
    Bureau Bevolkingsregister – Taak: Centraal bevolkingsregister, schakelregister en persoonskaartenarchief.

-    Projectbureau Gemeentelijke Bevolkingsadministratie (GBA) (vanaf 1987 Projectbureau Gemeentelijke Basisadministratie, tot 1998 toen als Projectbureau gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens onder directeur Projecten DGOB)
o    Taak: Voorbereiding totstandkoming van de nieuwe gemeentelijke bevolkingsadministratie (GBA).

-    Curatorium Archiefopleiding Overheidspersoneel (tot 1996)
o    Taak: Toezicht houden op de:
    Inhoud van de opleiding
    Wijze van doceren
    Organisatie van de examens I en II, verzorgd door de Stichting opleidingen en examens voor documentatie en administratieve (SOD).

 

Organisatiestructuur 1991 - 1994

In 1991 vond er een beperkte reorganisatie plaats van de directie. Zo verdwenen de Afdeling Interbestuurlijke Relaties en Organisatie en de Afdeling Algemeen Beleid Overheidsinformatievoorziening. De overige afdelingen bleven gehandhaafd en er kwamen een aantal directieonderdelen bij. De volledige structuur van de directie zag er in 1991 zo uit:

-    Afdeling Onderzoek en Ontwikkeling (O&O) (tot 1994)
o    Taken: Uitvoeren van meerjarig onderzoeksprogramma
o    Verrichten van activiteiten op het terrein van standaardisatie van informatietechnologie en methodologieontwikkeling 

-    Afdeling Overheidsinformatievoorziening en -organisatie (OI&O)
o    Taak: Verbeteren van de kwaliteit van de overheidsinformatie en de organisatiestructuur van de overheid door:
    Verbeteren van het doelbereik van de overheid door een betere publieke dienstverlening, vergroten van de betrokkenheid van de burger bij het openbaar bestuur door inzet van Informatie Communicatie Technologie
    Bevorderen van de elektronische toegankelijkheid van de overheid en van een actieve burgerparticipatie
    Verbetering van de effectiviteit, beheersbaarheid en flexibiliteit van de interne informatiestructuur van de overheid
    Verbetering van het doelbereik en effectiviteit van de politieke aansturing en organisatorische inrichting van de rijksoverheid

-    Afdeling Coördinatie Bestuursbeleid (CB)

-    Afdeling Persoons Informatiebeleid (tot 1996)

-    Afdeling Bevordering Interbestuurlijke Informatica Toepassingen
o    Taak: Voorbereiden en implementeren van beleid ten aanzien van:
    Interbestuurlijke documentaire informatievoorziening
    Interbestuurlijke financiële informatievoorziening
    Archiefbeleid, archiefopleidingen, bibliotheek- en documentatiewezen
o    Bevorderen van de ontwikkeling en toepassing van interbestuurlijke documentaire en financiële informatiesystemen

-    Projectbureau Documentaire Informatie Systemen Programma (DIS) (tot 1997)
o    In het kader van het documentaire informatiesystemen-programma (DIS) lopen twee grote projecten:
    Project Elektronische Post Rijksdienst, waarin een interdepartementaal datacommunicatienetwerk wordt ontwikkeld.
    Project Databanken wet- en regelgeving, dat de Nederlandse wetten en relgingen elektronisch toegankelijk wil maken.

-    Projectbureau Reisdocumenten
o    Taak: Ontwikkelen en invoeren van goed beveiligde reisdocumenten, waaronder het nationale paspoort en de Europese reiskaart, die voldoen aan hoge eisen zowel ten aanzien van beveiliging als van functionaliteit.

-    Permanente commissie documentaire informatieverzorging

-    Rijksinspectie van de Bevolkingsregisters (RIB) 

-    Bureau Bevolkingsregisters 

-    Projectbureau Gemeentelijke Bevolkingsadministratie (GBA)

-    Interdepartementale Commissie Binnenlands Bestuur (ICBB)
o    Taken: De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties alsmede de andere ministers desgevraagd of uit eigen beweging van advies dienen omtrent:
    Inrichting en werking van het binnenlands bestuur
    Verdeling van taken tussen de verschillende bestuurslagen
    Plannen en maatregelen, wanneer en voor zover deze gevolgen kunnen hebben voor de hierboven genoemde onderwerpen
o    Plannen en maatregelen om advies voorgelegd aan een andere interdepartementale commissie waarin de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is vertegenwoordigd, kunnen ter kennisneming aan de commissie worden toegezonden, zulks met het onverminderd recht om eigener beweging advies uit te brengen.

In 1992 kwam daar nog een nieuwe afdeling bij, de afdeling Uitvoering Sociale Vernieuwing.

-    Afdeling Uitvoering Sociale Vernieuwing (USV) (Vanaf 1992)
o    Taken: Verwerken van de financiële rapportages behorende bij het besluit sociale vernieuwing
o    Uitvoeren van de Tijdelijke wet stimulering sociale vernieuwing
o    Functioneren als helpdesk bij de vormgeving van de sociale vernieuwing
o    Uitvoeren van de investeringsimpuls aardgasbaten 1992
o    Uitvoeren van de werkgelegenheidsimpuls 1994
o    Uitvoeren van de Regeling extra werkgelegenheid voor langdurig werklozen

 

Organisatiestructuur 1994 - 1999

In de aanloop naar en met de ingebruikname van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) per 1 oktober 1994 veranderde weer het nodige binnen de directie IBI. Zo verdwenen de Rijksinspectie van de Bevolkingsregister (RIB) en het Bureau Bevolkingsregisters. Met de ingebruikname was ook de taak van het Projectbureau Gemeentelijke Bevolkingsadministratie afgerond. Verder verdween tijdens deze reorganisatie ook de Afdeling Onderzoek en Ontwikkeling (O&O).

Voor de opgeheven organisatieonderdelen kwam de Afdeling Reisdocumenten en Bevolkingsadministratie en het Advies- en Coördinatiepunt Informatiebeveiliging in de plaats. Daarmee zag de organisatiestructuur er vanaf 1994 zo uit: 

-    Afdeling Overheidsinformatievoorziening en -organisatie (OI&O)

-    Afdeling Coördinatie Bestuursbeleid (CB)

-    Afdeling Persoons Informatiebeleid (tot 1996)

-    Afdeling Reisdocumenten en Bevolkingsadministratie (RDB) (Vanaf 1998 naar Directeur Projecten direct onder DGOB)
o    Taak: Vormen en vaststellen van het (uitvoerings)beleid op het gebied van reisdocumenten en bevolkingsadministratie, alsmede initiëren (mede) voorbereiden dan wel verzorgen van wet- en regelgeving terzake:
    Hanteren en toetsen van het beleid op het gebied van reisdocumenten en bevolkingsadministratie bij het behandelen van concrete aangelegenheden, alsmede uitoefenen van toezicht op de uitvoering van de regelgeving door de daarmee belaste instanties
    Realiseren van uit wet- en regelgeving voortvloeiende uitvoeringstaken op het terrein van reisdocumenten en bevolkingsadministratie.

-    Projectbureau Documentaire Informatie Systemen Programma (DIS) (tot 1997)

-    Projectbureau Reisdocumenten (tot 1995)

-    Permanente commissie documentaire informatieverzorging

-    Interdepartementale Commissie Binnenlands Bestuur

-    Advies- en Coördinatiepunt Informatiebeveiliging (ACIB)
o    Taken: Bevorderen van de informatiebeveiliging binnen de rijksoverheid
o    Ondersteunen van het Informatiebeveiligingsberaad (IB-raad)
 

Per besluit 12 mei 1999 is de directie Interbestuurlijke Betrekkingen en Informatievoorziening (IBI) opgeheven. Daarvoor in de plaats kwamen twee nieuwe directies: de directie Grote Stedenbeleid en Interbestuurlijke Betrekkingen (Dgsib), en de directie Informatievoorzieningsbeleid voor de Openbare Sector (Dios).

Relaties
Bovenliggend niveau
Naam Periode Beschrijving
Directoraat-Generaal Openbaar Bestuur (BZK) 1980 tot 1999
Onderliggend niveau
Naam Periode Beschrijving
Projectbureau Gemeentelijke Basisadministratie (BZK) 1987 tot 1996
Voorlopige Commissie voor de Documentaire Overheidsinformatie
Voorgangers
Naam Jaar van overgang Beschrijving
Directie Bestuurszaken (BZK) 1986
Opvolgers
Naam Jaar van overgang Beschrijving
Directie Grote Stedenbeleid en Interbestuurlijke Betrekkingen (BZK) 1999
Directie Informatiebeleid Openbare Sector (BZK) 1999
Beheer
Identificatiecode van de instelling
Doc-Direkt
Publicatiestatus
Definitief
Niveau van detaillering
Gedeeltelijk
URL (permalink)
https://hdl.handle.net/10648/f351ebf5-73c5-457c-a596-cb00855ba146