Overzicht relaties

Hierarchisch bovenliggend
Voorgangers en opvolgers
Identiteit
Andere namen
DPC
Beschrijving
Bestaansperiode
Begindatum
2002
Einddatum
2005
Geschiedenis

<br>

Functies en activiteiten

De Directie Publiek en Communicatie is belast met de ondersteuning van de rijksoverheid bij het gezamenlijk verbeteren van de communicatie met publiek en professionals en het ontwikkelen en in stand houden van gemeenschappelijke voorzieningen ten behoeve van de overheidscommunicatie, in welk verband de volgende taken in het bijzonder zijn te noemen:<p>Advisering, begeleiding van en regievoering op (crossmediale) campagnes als onderdeel van de overheidscommunicatie;</p><p>Advisering, begeleiding en regievoering van media-inkoop voor de overheid, inclusief advisering over de optimale mediastrategie en gebruik van zendtijd op radio en televisie zoals toegewezen aan de Minister van Algemene Zaken op basis van de Mediawet 2008 ten behoeve van de overheidsvoorlichting;</p><p>Productie, of regievoering op de productie, van beeldmateriaal ten behoeve van de overheids-communicatie;</p><p>Advisering over de inzet van beeldmateriaal als onderdeel van de overheidscommunicatie;</p><p>Ontwikkeling, verspreiding en borging van kennis op het terrein van overheidscommunicatie en communicatieonderzoek (kennismanagement) en het gezamenlijk verbeteren van de kwaliteit door middel van gerichte advisering en ontwikkeling en uitvoering van professionaliseringsprogramma’s;</p><p>Bemiddeling tussen vraag en aanbod van communicatiecapaciteit binnen de overheid (communicatiepool);</p><p>Advisering, begeleiding en uitvoering van onderzoeken naar de effectiviteit van campagnes en omgevingsonderzoek ten behoeve van de overheid;</p><p>Uitvoeren van contentbeheer en doorontwikkeling van Rijksportaal;</p><p>Regievoering en optimalisering van de publieksvoorlichting;</p><p>Uitvoeren van contentbeheer, optimalisatie van vindbaarheid en functioneel beheer van websites ten behoeve van overheidscommunicatie;</p><p>Advisering over inzet van online media als onderdeel van de overheidscommunicatie;</p><p>Rijksbrede advisering, begeleiding en inkoop van communicatiebestedingen als Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC) en aankoopcentrale voor de categorie communicatie;</p><p>Afbakening van categorie communicatie en inventarisatie communicatiebehoeften als rijksbreed categoriemanager communicatie.</p>

Structuur

<p>De directie is als eenheid ontstaan na het samengaan in 2002 van de Directie Toepassing Communicatietechniek (DTC) en de Postbus 51 Informatiedienst.</p><p>In de tweede helft van 2003 is binnen de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) het traject opgestart om de directie Publiek en Communicatie van de RVD om te vormen tot een dienst met een baten-lastenstelsel. Begin januari 2004 is gestart met het proefdraaien in de nieuwe structuur. Per 1 januari 2005 is de omvorming gerealiseerd op basis van het instellingsbesluit van 7 oktober 2004.</p>

Relaties
Bovenliggend niveau
Naam Periode Beschrijving
Rijksvoorlichtingsdienst (AZ) 2002 tot 2005
Voorgangers
Naam Jaar van overgang Beschrijving
Directie Toepassing Communicatietechniek (AZ) 2002
Postbus 51 Informatiedienst (AZ) 2002
Opvolgers
Naam Jaar van overgang Beschrijving
Dienst Publiek en Communicatie (AZ) 2005
Beheer
Identificatiecode van de instelling
Doc-Direkt
Publicatiestatus
Definitief
Niveau van detaillering
Gedeeltelijk
URL (permalink)
https://hdl.handle.net/10648/7fed390f-ba42-4dce-87cd-d7996cad0021