Identiteit
Andere namen
DPC
Beschrijving
Bestaansperiode
Begindatum
2005
Functies en activiteiten

De Dienst Publiek en Communicatie is belast met de ondersteuning van de rijksoverheid bij het gezamenlijk verbeteren van de communicatie met publiek en professionals en het ontwikkelen en in stand houden van gemeenschappelijke voorzieningen ten behoeve van de overheidscommunicatie, in welk verband de volgende taken in het bijzonder zijn te noemen:

Advisering, begeleiding van en regievoering op (crossmediale) campagnes als onderdeel van de overheidscommunicatie;

Advisering, begeleiding en regievoering van media-inkoop voor de overheid, inclusief advisering over de optimale mediastrategie en gebruik van zendtijd op radio en televisie zoals toegewezen aan de Minister van Algemene Zaken op basis van de Mediawet 2008 ten behoeve van de overheidsvoorlichting;

Productie, of regievoering op de productie, van beeldmateriaal ten behoeve van de overheids-communicatie;

Advisering over de inzet van beeldmateriaal als onderdeel van de overheidscommunicatie;

Ontwikkeling, verspreiding en borging van kennis op het terrein van overheidscommunicatie en communicatieonderzoek (kennismanagement) en het gezamenlijk verbeteren van de kwaliteit door middel van gerichte advisering en ontwikkeling en uitvoering van professionaliseringsprogramma’s;

Bemiddeling tussen vraag en aanbod van communicatiecapaciteit binnen de overheid (communicatiepool);

Advisering, begeleiding en uitvoering van onderzoeken naar de effectiviteit van campagnes en omgevingsonderzoek ten behoeve van de overheid;

Uitvoeren van contentbeheer en doorontwikkeling van Rijksportaal;

Regievoering en optimalisering van de publieksvoorlichting;

Uitvoeren van contentbeheer, optimalisatie van vindbaarheid en functioneel beheer van websites ten behoeve van overheidscommunicatie;

Advisering over inzet van online media als onderdeel van de overheidscommunicatie;

Rijksbrede advisering, begeleiding en inkoop van communicatiebestedingen als Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC) en aankoopcentrale voor de categorie communicatie;

Afbakening van categorie communicatie en inventarisatie communicatiebehoeften als rijksbreed categoriemanager communicatie.

Structuur

Per 1 januari 2005 werd de voormalige Directie Publiek en Communicatie onder de Rijksvoorlichtingsdienst ingesteld als baten-lastendienst. De Dienst Publiek en Communicatie bleef deel uitmaken van de Rijksvoorlichtingsdienst van het ministerie van Algemene Zaken. Per Besluit van de Minister-President, Minister van Algemene Zaken van 12 juli 2011 ressorteert de Dienst rechtstreeks onder de Algemene Leiding.

Relaties
Beheer
Identificatiecode van de instelling
Doc-Direkt
Publicatiestatus
Definitief
Niveau van detaillering
Gedeeltelijk
URL (permalink)
https://hdl.handle.net/10648/d9987c02-b91e-4cd1-9e4e-7a2d70761c0b