<p>De directie Relatiebeheer, Uitvoeringsontwikkeling en Aansturing draagt zorg voor het verbinden van beleid en uitvoering op het terrein van werk en inkomen. Doel is de effectiviteit van beleid te vergroten via het realiseren van effectieve, klantgerichte, efficiƫnte en rechtmatige uitvoering. Daarnaast richt de directie zich op het verbeteren van de uitvoeringspraktijk, gericht op het effect van participatie en activering van burgers en bedrijven. De directie bevordert de interdepartementale samenwerking op dit terrein en tussen landelijke en regionale (keten) partijen. </p><p>De directie is verantwoordelijk voor:</p><p>het beheren van de relatie tussen het ministerie en de buitenwereld in het domein van werk en inkomen, zoals onder meer de uitvoeringsorganisaties en gemeenten;</p><p>het aansturen van de uitvoeringsorganisaties, het maken van prestatieafspraken, het bewaken van de realisatie daarvan en - indien nodig - optreden;</p><p>het aansturen van de samenwerking in de keten van uitvoeringsorganisaties en de gemeenten, gericht op de toeleiding naar werk en het verstrekken van uitkeringen, met inbegrip van de gegevensinfrastructuur en het daartoe ondersteunende gegevensverkeer;</p><p>het zorgdragen voor de ontwikkeling en het beheer van het uitvoeringsstelsel, waarbij innovatie centraal staat;</p><p>het intra- en interdepartementaal coƶrdineren van de regeldrukprogramma's voor bedrijven, burgers, professionals en medeoverheden;</p><p>het strategisch en eenduidig opereren in de regio door het ministerie en afstemming met andere departementen en de partners in het netwerk van werk en inkomen hierover.</p>