<p>De directie Uitvoeringsbeleid en Naleving is verantwoordelijk voor:</p><p>het aansturen van de zelfstandige bestuursorganen van het ministerie, het maken van prestatieafspraken, het bewaken van de realisatie daarvan en - indien nodig - optreden;</p><p>het vervullen van een accountfunctie voor het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, de Sociale Verzekeringsbank, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de Landelijke Cliëntenraad, het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen, het Inlichtingenbureau en gemeenten;</p><p>de afwikkeling van de opgeheven Raad voor Werk en Inkomen;</p><p>de visieontwikkeling op de toekomstige uitvoering en het maken van beleid om verbeteringen door te voeren in het kader van innovatie;</p><p>het verkennen van organisatorische consequenties voor de uitvoering in het domein van de sociale zekerheid;</p><p>gegevensuitwisseling zowel binnen het domein van werk en inkomen als met aanpalende domeinen met als doel een betere dienstverlening, betere handhaving, minder bureaucratie en een efficiëntere overheid;</p><p>het ontwikkelen van een brede handhavingsstrategie van het ministerie, met systematische aandacht voor het verbeteren van de effectiviteit van de handhaving;</p><p>het geven van beleidsmatige sturing aan de naleving van wet- en regelgeving en het zorgen voor de voorbereiding, monitoring en verantwoording in dit kader;</p><p>het intra- en interdepartementaal coördineren van de regeldrukprogramma's voor bedrijven, burgers, professionals en medeoverheden (Stcrt. 2013-6710)</p><p></p><p>en Stcrt. 2013-14525</p>