Bij ministeriële beschikking van 21 april 1941 werd per 1 mei van dat jaar de organisatie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken als volgt vastgesteld:
- Afdeling 1 - hoofd: dr. J.Th.A.H. van der Putten
- taken: algemene zaken, wetgeving, bestuur en bestuursverandering in Nederland tijdens de bezetting, pensioenwetgeving, ambtenarenzaken en aangelegenheden van het Ministerie van Algemene Zaken
- Afdeling 2 - hoofd: J.W. Stipthout
- taken: comptabiliteit, opmaken en uitvoeren van de begroting, interneringszaken, uitvoering van de voorschotten-regeling pensioenen c.s. arbeid derden, gelden ten goede rekening
- Afdeling 3 - hoofd: J. Wondergem
- taken: Rijksspaardienst, armwezen, index en agenda, archief, toezicht afdoening van stukken
- Afdeling 4 - taken: secretarie, geheim archief, index, agenda en archief Ministerie van Algemene Zaken, registratie Kanselarij
De post- en archiefzaken van beide departementen werden verzorgd door de secretaresse van de minister, mej. M. Tailleur. De registratie Kanselarij werd waargenomen door J. Wondergem.
In de - vermoedelijk in 1943 uitgegeven - "Beknopte Almanak van het Departement van Buitenlandse Zaken" is de organisatie van het Departement van Binnenlandse Zaken als volgt vermeld:
- 1e Afdeling - hoofd: mr. J.G. Kist
- taken: wetgeving, terugkeervraagstukken, algemene leiding van de andere afdelingen
- 2e Afdeling - hoofd: W.C. Kraan
- taken: comptabiliteit, pensioenbetalingen, voorschotten op pensioenen, sociale renten, enz.
- 3e Afdeling - hoofd: J. Wondergem
- taak: Rijksspaardienst
- 4e Afdeling - hoofd: dr. J.Th.A.H. van der Putten
- taken: ambtenaren- en pensioenzaken, zaken betreffende de Posterijen, Telegrafie en Telefonie, algemene zaken, Kanselarij der Ridderorden
- 5e Afdeling - hoofd: C.W.E. Wilde
- taak: huishoudelijke dienst
- 6e Afdeling - hoofd: J.P. Zoethout
- taken: maatschappelijk werk, armenzorg, vluchtelingenzaken, verzorging Engelandvaarders, geïnterneerdenzorg, krankzinnigenzorg, burgerlijke stand en bevolkingsregistratie.
- Afdeling Volkshuisvesting - hoofd: mevrouw ir. A.P. van Rood
- Centraal Inkoopkantoor - hoofd: H. Slack
- Bureau Documentatie - hoofd: C.M. Olifiers
- Bureau Zuivering - hoofd: F.J. van der Kroon
- Rijksradio-inspectie - hoofd: ir. L.F. Meyer
- Centrale Dienst van de Rijksspaardienst - beheerder: J. Wondergem
- Raad van Toezicht op de Rijksspaardienst - samenstelling: Jhr. mr. A.M.C. van Asch van Wijck, voorzitter; M.C. Noë, secretaris; J. ten Doesschate; mr. J.G. Kist; A. Meinsma; W.D. Neervoort; K. Punter
- Commissie van Advies voor Personeelszaken - samenstelling: Jhr. mr. A.M.C. van Asch van Wijck, voorzitter; dr. J.Th.A.H. van der Putten, secretaris; A.Th. Lamping; mr. H. van Everdingen
Bij koninklijk besluit van 3 juni 1944 werden verschillende taken van Binnenlandse Zaken overgedragen aan het Ministerie van Algemene Zaken. De organisatie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken werd toen als volgt:
Leiding: mr. J.G. Kist
Plv: mr. H.P. Linthorst Homan
- Afdeling 1 - hoofd: mevrouw H. van Praag-Sanders
- taken: personeelsaangelegenheden, speciale werkzaamheden voor de minister
- Afdeling II - hoofd: dr. F. Hage
- taken: comptabiliteit, armenzorg, krankzinnigenzorg, materiele geïnterneerdenzorg, personeelszaken, secretarie, archief en typekamer
- Afdeling III - hoofd: P.J. Koene
- taken: burgerlijke stand, bevolkingsregistratie
- Bureau Zuivering - hoofd: F.J. van der Kroon
- Bureau Documentatie- hoofd: C.M. Olifiers