Overzicht relaties

Raad voor de Rechtspraak

Hierarchisch bovenliggend
Voorgangers en opvolgers
Beschrijving
Bestaansperiode
Begindatum
2002
Geschiedenis

<br>

Functies en activiteiten

<p>De algemene taak van de Raad is te bevorderen dat de gerechten hun werk – rechtspreken – goed kunnen doen. De wettelijke taken van de Raad zijn daarvan afgeleid.</p><p>De Raad voor de rechtspraak vervult een centrale rol in de financiering van de Rechtspraak. De Raad is verantwoordelijk voor de jaarlijkse begrotingen en jaarverslagen van de Rechtspraak als geheel. Door middel van goede jaarplanningen zorgt de Raad ervoor dat de Rechtspraak voldoende financiële middelen krijgt om het werk goed te kunnen doen. De Raad verdeelt het geld ook over de gerechten.</p><p>Bij bedrijfsvoering gaat het onder meer om zaken als personeelsbeleid, automatisering en de toepassing van nieuwe informatietechnologie, huisvesting, inkoop en aanbesteding, communicatie, personeel en organisatie. Op deze terreinen zijn de besturen van de gerechten verantwoordelijk voor hun eigen organisatie. De Raad stelt kaders, steunt de gerechten met specialistische kennis, stimuleert samenwerking tussen de gerechten en neemt het initiatief voor landelijke projecten en beleid.</p><p>De Raad voor de rechtspraak heeft als taak de kwaliteit van de rechtspraak te bevorderen. Belangrijke punten daarbij zijn de juridische kwaliteit van uitspraken en een uniforme toepassing van het recht.</p><p>Het onderwerp ‘kwaliteit van de rechtspraak’ heeft raakvlakken met de inhoud van uitspraken. Omdat een van de belangrijkste principes van de rechtspraak is dat rechters onafhankelijk zijn, heeft de Raad op het terrein van de kwaliteit geen dwingende bevoegdheden.</p><p>De Raad adviseert het kabinet over wetsvoorstellen en beleid op het gebied van de rechtspraak. Het gaat daarbij vooral om voorstellen die bij de uitvoering financiële en organisatorische gevolgen hebben voor de Rechtspraak.</p><p>Naast de vier belangrijke terreinen die hierboven staan beschreven, heeft de Raad voor de rechtspraak nog een aantal andere taken. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om strategie- en visieontwikkeling voor de Rechtspraak, wetenschappelijk onderzoek en landelijke publieks- en persvoorlichting. </p>

Structuur

<p>De Raad voor de rechtspraak bestaat sinds 2002. Tot dat moment hadden de gerechten geen eigen bestuur. Ze spraken wel recht, maar hadden zelf niets te zeggen over de middelen waarmee ze dat moesten doen. Daar ging de minister van Justitie over.</p><p>In 1998 adviseerde de commissie-Leemhuis over de manier waarop de Rechtspraak moest worden gemoderniseerd. Een belangrijk advies was dat de Rechtspraak zelf verantwoordelijk moest worden voor de eigen bedrijfsvoering en dat iedere gerecht daarom een eigen bestuur moest krijgen. Ook voor de Rechtspraak als geheel was een bestuur nodig: de Raad voor de rechtspraak.</p><p>De Raad voor de rechtspraak telt vier leden. Bij het besturen van de Rechtspraak wordt de Raad ondersteund door het bureau van de Raad.</p><p>De Raad voor de rechtspraak maakt deel uit van de rechterlijke macht, maar valt niet onder het gezag van de minister van Veiligheid en Justitie of enig ander overheidsorgaan. Dat komt voort uit het principe dat de Rechtspraak onafhankelijk en zelfstandig moet zijn. Dat principe geldt niet alleen voor de Raad, maar voor de hele organisatie van de Rechtspraak.</p>

Relaties
Associatieve relaties
Naam Periode Beschrijving
Raad van Arbiters Aardbevingsschade 2016-05-01 tot 2017-04-15 De Arbiters werden op voordracht van de Raad voor de Rechtspraak door de minister van Economische Zaken benoemd
Raad van Arbiters Bodembeweging De Arbiters werden op voordracht van de Raad voor de Rechtspraak door de minister van Economische Zaken benoemd
Beheer
Identificatiecode van de instelling
Doc-Direkt
Publicatiestatus
Definitief
Niveau van detaillering
Gedeeltelijk
URL (permalink)
https://hdl.handle.net/10648/d09c0187-8cfe-4b1e-8600-ac3e896736f9