Overzicht relaties

Hierarchisch bovenliggend
Voorgangers en opvolgers
Identiteit
Parallelle namen
Voorlopige Raad voor Verkeer en Waterstaat
Beschrijving
Bestaansperiode
Begindatum
1986
Einddatum
2012
Geschiedenis

De Raad voor Verkeer en Waterstaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (vanaf 14 oktober 2010 Ministerie van Infrastructuur en Milieu) werd ingesteld bij wet (Wet Raad voor Verkeer en Waterstaat) van 2 maart 1992 (Stb. 1992, nr. 146) als taakopvolger van de Raad van de Waterstaat. Parallel aan de Raad van de Waterstaat fungeerde in de periode 1986 tot maart 1992 een Voorlopige Raad voor Verkeer en Waterstaat tot het in functietreden van de Raad voor Verkeer en Waterstaat in maart 1992 (ingesteld bij KB van 19 juni 1986 (Stb. 1986, nr. 344), laatstelijk gewijzigd bij KB van 5 juni 1990 (Stb. 1990, nr. 297). De Raad voor Verkeer en Waterstaat was een adviesorgaan van de Nederlandse regering en het Nederlandse parlement.

 

De raad adviseerde met name het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Daarbij richtte de raad zich bij zijn advisering vooral op strategische keuzes op het terrein van verkeer en vervoer, waterhuishouding en post en telecommunicatie. Andere thema’s waar de raad zich mee bezig hield, naast de eerder genoemde terreinen, waren informatie- en communicatietechnologie en de daarvoor benodigde infrastructuur.

Functies en activiteiten

De Raad voor Verkeer en Waterstaat adviseert regering en parlement op hoofdlijnen van beleid inzake verkeer en waterstaat. De adviezen zijn strategisch van aard en gericht op structurele oplossingen. De adviesonderwerpen strekken zich uit over de langere termijn, maar raken eveneens de politieke actualiteit. Verbindingen leggen is het sleutelbegrip, met inbegrip van de Europese dimensie.

 

Taken voorlopige Raad voor Verkeer en Waterstaat (1986-1992):

 

Voorstellen doen aan de minister van Verkeer en Waterstaat inzake de herziening van de adviesstructuur voor het terrein van verkeer en waterstaat;

Coördineren van adviezen, betrekking hebbend op onderwerpen die in de adviescolleges zijn of worden behandeld;

Desgevraagd of uit eigen beweging de minister van Verkeer en Waterstaat adviseren over de hoofdlijnen van beleid inzake verkeer en waterstaat;

Op verzoek van de Tweede Kamer adviseren over bij de Kamer aanhangig gemaakte initiatiefvoorstellen van wet.

 

 

Taken Raad voor Verkeer en Waterstaat (1992-2012):

 

Desgevraagd of uit eigen beweging de minister dien van advies over:

- De hoofdlijnen van het beleid inzake verkeer en waterstaat;

- Onderdelen van het beleid inzake verkeer en waterstaat;

In een advies over een onderdeel van het beleid inzake verkeer en waterstaat werd aangegeven hoe het advies zich verhield tot de in het eerste lid bedoelde hooflijnen;

Op verzoek van de Tweede Kamer der Staten-Generaal adviseren over de bij kamer aanhangig gemaakte initiatiefvoorstellen van wet betreffende verkeer en waterstaat.

Structuur

Van 1986 tot 1992: Voorlopige Raad voor Verkeer en Waterstaat

Van 1992 tot 2012: Raad voor Verkeer en Waterstaat 

Binnen de Raad voor Verkeer en Waterstaat waren tussen 1992 en 1997 Vast Commissies actief op de volgende taakgebieden:

- Waterbeheer en Noordzee-aangelegenheden (tot 1996)

- Verkeersinfrastructuur

- Personenvervoer

- Goederenvervoer

- Oppervlaktedelfstoffen (tot 1996)

- Telecommunicatie en Post

- Oppervlaktedelfstoffen, Waterbeheer en Noordzee-aangelegenheden (vanaf 1996)

 

Vanaf 1997 werden de Vaste Commissies op basis van de Kaderwet Adviescolleges ontbonden en fungeerde binnen de Raad voor Verkeer en Waterstaat alleen nog maar ad hoc commissies. Deze kenden een meer projectmatige aanpak. 

Relaties
Bovenliggend niveau
Naam Periode Beschrijving
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 2010 tot 2012
Ministerie van Verkeer en Waterstaat 1986 tot 2010
Opvolgers
Naam Jaar van overgang Beschrijving
Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (IenM) 2012
Beheer
Identificatiecode van de instelling
Doc-Direkt
Publicatiestatus
Definitief
Niveau van detaillering
Gedeeltelijk
URL (permalink)
https://hdl.handle.net/10648/ad8eb030-4b8c-461d-9eed-c510321ae2ac