– ontvangst der ingekomen stukken en verzending naar de afdelingen;
– kopie en verzending der uitgaande stukken;
– behandeling van geheime stukken;
– geheim archief;
– algemeen register van de uitgaande stukken;
– repertoire;
– invordering van registratie-, zegel- en legesgelden;
– archief en bibliotheek van het departement;
– regeling van de dienst der boden;
– begroting der uitgaven van het departement en de Algemene Landsdrukkerij;
– toezicht op en administratie over de Algemene Landsdrukkerij;
– jaarlijkse rekeningen en verslagen wegens de staatsuitgaven;
– medewerking met de andere afdelingen bij de behandeling van zaken van geldelijke of
comptabele aard;
– onderzoek van de vorderingen ten laste van genoemde begrotingen;
– aanvragen tot betaling van die vorderingen;
– betaalbaarstelling van traktementen, toelagen, wachtgelden, subsidies, enz.;
– boekhouding;
– verantwoording van verschillende ontvangsten;
– kortingen ten behoeve van schuldeisers;
– beschikbaar stellen van het departement gedrukte stukken voor het;
– gratificatiën;
– verzoeken om plaatsing;
– zaken welke tot geen der andere afdelingen behoren;
- alle financiële en personele aangelegenheden met betrekking tot de vluchtelingenzorg (vanaf 1918);
- toezicht op de begroting van Staatsbosbeheer (vanaf 1923);
- zaken omtrent het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie (P.T.T.) en de Rijkspostspaarbank (R.P.S.).[4]