1995-2001:
- Bureau Bedrijfsvoering (AV/BB);
Dit bureau was verantwoordelijk voor alle interne bedrijfsvoeringsprocessen, waaronder werd verstaan de management-, administratieve, secretariële, personele en financiële ondersteuning, automatisering, informatievoorziening, archivering en huisvesting.
- Afdeling Arbeidsvoorwaardenvorming en Medezeggenschap (AV/A&M);
Deze afdeling was verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot:
- het onderhouden en ontwikkelen van de overlegstructuur met de sociale partners op centraal en decentraal niveau;
- de ordening in de arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaardenvorming, bijvoorbeeld de Wet collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) en de Wet algemeen verbindendverklaring van CAO-bepalingen (AVV);
- de medezeggenschapsstructuur voor werknemers, onder andere de Wet op de ondernemingsraden (WOR);
- de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie;
- de arbeids- en rusttijden.
- Afdeling Rechtspositionele Vraagstukken (AV/RV).
De afdeling was verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot:
- het ontwikkelen en in stand houden van een basisniveau van bescherming en ordening voor werknemers op rechtspositioneel en op bedrijfsorganisatorisch gebied met het accent op de organisatie en inhoud van de arbeid;
- rechtspositionele aspecten met betrekking tot arbeid en inkomen, waaronder ontslagrecht, flexibilisering en deeltijdarbeid;
- de gelijkberechtiging en emancipatie in arbeid, zorg en inkomen;
-het adviseren en informeren over ontslagtaken (BBA 1945).
2002-2005:
- Afdeling Collectieve Arbeidsvoorwaardenvorming en Medezeggenschap;
De afdeling Collectieve Arbeidsvoorwaardenvorming en Medezeggenschap was verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot:
- collectieve arbeidsvoorwaarden met inbegrip van het beleid betreffende het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten;
- het systeem van arbeidsvoorwaardenvorming, de institutionele vormgeving van arbeidsverhoudingen en de advies- en overlegstructuren op het terrein van de arbeidsverhoudingen;
- de medezeggenschap van werknemers;
- de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie;
- de sociaaleconomische aspecten betreffende de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag;
- de coördinatie van internationale aangelegenheden die de directie Arbeidsverhoudingen betreffen;
- de Subsidieregeling kwaliteit arbeidsverhoudingen, waaronder de beoordeling van subsidieaanvragen op grond van die regeling.
- Afdeling Individuele Rechtsbescherming;
De afdeling Individuele Rechtsbescherming is verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot:
- het ontwikkelen en in stand houden van een basisniveau van arbeidsrechtelijke bescherming voor werknemers, waaronder de inrichting van het ontslagstelsel;
- de bevordering van flexibiliteit in de individuele arbeidsverhoudingen;
- de overheidstoetsing van ontslag ex artikel 6 van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen 1945;
- werktijdverkorting ex artikel 8 van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen 1945;
- de gelijkberechtiging bij de arbeid, waaronder werving en selectie, van mannen en vrouwen, allochtonen en autochtonen, voltijders en deeltijders, vast en tijdelijk personeel en naar leeftijd;
- de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, met uitzondering van de sociaal- economische aspecten;
- de Wet op de medische keuringen voor zover het betreft de verantwoordelijkheid van het ministerie;
- arbeids- en rusttijden (vanaf 2005);
- de inhoudelijke secretariële ondersteuning van het Departementaal Overlegorgaan Emancipatie.
- Afdeling Werk, Tijd en Zorg;
De afdeling Werk, Tijd en Zorg was verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot:
- arbeids- en rusttijden (tot 2005);
- het combineren van arbeid met zorgtaken en andere activiteiten en verantwoordelijkheden van werknemers;
- aanpassing van de arbeidsduur;
- deeltijdarbeid;
- de coördinatie voor de directie Arbeidsverhoudingen van: de begrotingsvoorbereiding en verantwoording;
- de coördinatie van de inbreng in het Nationaal Actie Programma (werkgelegenheid);
- de coördinatie van de terugdringing van administratieve lastendruk.
In maart 2005 werd de benaming van deze afdeling gewijzigd in afdeling Arbeid en Zorg en werd het deze afdeling ook verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot:
- kinderopvang, waaronder de financiering en de kwaliteit van kinderopvang;
- flankerende projectsubsidies voor kinderopvang;
- onderzoek en beleidsinformatie;
- de Regeling uitbreiding kinderopvang en buitenschoolse opvang en de Regeling uitkeringen kinderopvang 2004;
- de beoordeling van aanvragen voor projectsubsidies voor kinderopvang.
- Afdeling Pensioenbeleid;
De afdeling Pensioenbeleid was verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot:
- de wettelijke regelingen op het terrein van de aanvullende pensioenen;
- de verplichtstelling van aanvullende pensioenregelingen;
- de fiscale aspecten van pensioenen;
- de coördinatie van het departementale ouderenbeleid.
- projectafdeling Kinderopvang (2003-2004);
De projectafdeling Kinderopvang (periode 2003-2004) was verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot:
- kinderopvang, waaronder de financiering en de kwaliteit van kinderopvang;
- de capaciteitsuitbreiding van de kinderopvang via de Regeling uitbreiding kinderopvang en buitenschoolse opvang;
- de adviestabel ouderbijdragen kinderopvang.
- de taken met betrekking tot kinderopvang genoemd in het besluit van de secretaris-generaal van het ministerie (BSG/2003/31302, Staatscourant No.79, 2003), de voorbereiding van de in dat besluit genoemde overeenkomsten en de beoordeling van subsidieaanvragen betreffende:
- het flankerend beleid met betrekking tot uitbreiding van de kinderopvang;
- het flankerend beleid met betrekking tot nieuwe wetgeving;
- de stimulering van onderzoek en ontwikkeling;
- het arbeidsmarktbeleid voor de kinderopvangsector.
- Bureau Bedrijfsvoering (vanaf 2004 het Directiesecretariaat).
Het hoofd van het Bureau Bedrijfsvoering, vanaf 2004 Directiesecretariaat is verantwoordelijk voor alle interne processen betreffende de bedrijfsvoering van de directie Arbeidsverhoudingen, waaronder de management-, administratieve-, secretariële-, personele-, en financiële ondersteuning, automatisering, informatievoorziening, archivering en huisvesting.